KAUPALLINEN

STRATEGIATEHDAS

Pölyttyneistä ja siiloutuneista myynnin ja markkinoinnin PowerPoint strategioista kohti ketterää ja mukautuvaa kaupallista strategiaa ja myynnin sekä markkinoinnin pelikirjaa

68%

myynnin johdosta kamppailee strategian mukauttamisesta markkinamuutoksiin.

Gartner

75%

yrityksistä voi menettää kilpailuetunsa vuoteen 2025 mennessä mikäli eivät pysty adaptoimaan ketterää strategiatyötä

Gartner

2,3x

suurempi myynnin konversioaste yrityksillä, joissa myynti ja markkinointi työskentelee saumattomasti yhdessä.

Gartner

Perinteinen markkinointi- ja myyntistrategia on konseptina vanhentunut.

Nykymaailmassa B2B-yritysten suurin virhe on se, että myynti ja markkinointi toimivat siiloissa – strategiat vanhentuvat, ja asiakkaiden odotuksiin ei kyetä vastaamaan. Tuloksena on menetettyjä kauppoja, hukattuja resursseja ja ylimääräisiä kustannuksia. 

Perinteiset irralliset myynti- ja markkinointistrategiat eivät myöskään tue arvomyyntiä eikä asiakkaan monikanavasta palvelemista, puhumattakaan dataohjautuvuudesta.

Moderni strategiatyö tuo yrityksellesi ketteryyttä, joka reagoi markkinan muutoksiin – ja samalla varmistaa, että strategia toimii myynnin ja markkinoinnin arjessa, ei vain ideana neuvotteluhuoneessa. 


Konkreettinen ja muutokseen mukautuva kaupallinen strategia + suunnitelma, jonka avulla kasvutiimit navigoivat kohti tuloksia.

MYYNNIN

AUDITOINTI

Myynnin auditointi tarjoaa kaupalliselle johdolle kokonaisvaltaisen näkemyksen siitä, miten nykyiset prosessit toimivat ja missä toimintamalleissa on kehitettävää.

Tunnistamme kasvun hidasteet sekä ajurit, jotta uudistutte ja kehitytte asiakasymmärryksestä ja vastaatte muuttuneeseen ostokäyttäytymiseen.

MYYNTI-STRATEGIA

Vastaa avullamme ostokäyttäytymisen muutokseen ja tee selkeitä valintoja: mitä myydään, kenelle ja miksi, sekä miten ja miksi juuri teiltä ostetaan!

Kehitämme myyntistrategian, joka ei ole vain kalvoja, vaan käytännössä toimiva kasvun työkalu, jota ohjaa tieto, ja joka tukee kaupallista prosessia jatkuvan muutoksen keskellä.

MYYNNIN PELIKIRJA

Luo avullamme käsikirja, joka ohjaa myyntiä (sekä markkinointia ja myyntiä yhdessä) ja tarjoaa ohjenuorat arvoa tuottaville toimenpiteille koko asiakkaan matkalle.

Myynnin pelikirja on visualisoitu markkinointi- ja myyntiprosessisuunnitelma, jossa on kuvattu pelisäännöt ja työkalut aina liidistä rahavirtaan!



M&M konsultoinnin ja suunnittelun hinta:

Myynnin auditointi

Alk. 2 900 €

Selvitämme myynnin nykytilan sekä tunnistamme miksi saavutettavat tulokset tehdään tai miksi tuloksiin ei päästä. Löydämme vahvuudet ja kehityskohteet sekä kaivamme esiin "piilotietoa", jonka pohjalta luomme kasvusuunnitelman.

Avainhenkilöiden haastattelut

Materiaalien kartoittaminen

Myynnin SWOT analyysi

Ostoputken ja myyntiprosessin nykytila

Arvio myynnin ja markkinoinnin yhteispelistä

Arvio myynnin ja markkinoinnin tehokkuudesta

Näkemys siiloista ja kasvun paikoista

Selvitys myynnin vahvuuksista ja osaamisen tarpeista.

Nykyisen markkinaymmärryksen kiteyttäminen

Myyntistrategia

Alk. 8 900 €

Uudistamme myynnin ja markkinoinnin strategiatyönne ja luomme ketterästi markkinan mukana kehittyvän dataohjautuvan myyntistrategian, joka ohjaa kaupallisia tiimejä yhteistyöhön ja arvon tuotantoon.

Asiakasymmärrys ja markkinakartta

Mittarit ja tavoitteet

Ostokomitean profiilit (ICP)

Visualisoitu ostopolku

Ostopolun sisältöstrategia

Myyntiprosessin ja myynnin toimintamallin kuvaus pelisääntöineen

Markkinoinnin ja myynnin yhteinen dataohjautuva prosessi

Myynnin pelikirja

Alk. 6 900 €

Konseptoimme yrityksen tavan myydä ja tuottaa arvoa monikanavaisesti. Pelikirja kertoo miten markkinointi ja myynti yhteistyössä toimii oikeaan suuntaan, erinomaisella laadulla, otollisella ajoituksella ja tarvittavalla määrällä.

Dokumentoitu asiakasymmärrys

Myynnin pelisäännöt

Myyntiprosessi tehtävineen

Liidien luokittelu ja käsittely

Myyjien arvoa tuottavien toimintamallien (kontaktointi, tapaamiset ja tarjousvaihe) dokumentointi

Skriptit ja argumentit myyntiviestintään

Muu tukimateriaali, joka mahdollistaa myyntiä

Myyjien työkalut ja teknologiat ohjeineen

Hinta Alv 0%

Miten myyntistrategiaa ja myynnin pelikirjaa kehitetään?


1. Mitä myynnin pelikirjan kehittämisprojektissa konkreettisesti valmistuu?

Vaihe 1

  • Myynnin auditoinnin dokumentaatio ja analyysi myynnin nykytilasta
  • Markkinakartta ja päätös kohderyhmistä, joihin kasvu keskittyy
  • Ihanneyritysten sekä ostokomitean ICP:t (tai olemassa olevien päivittäminen)
  • Ohjeistus asiakasymmärryksen prosessinomaiseen kehittämiseen
  • Visualisoitu ostoprosessi ja ostoprosessin vaiheiden kuvaus

Vaihe 2

  • Dokumentoitu myyntiprosessi (tai olemassa olevan päivittäminen)
  • Myynnin ja markkinoinnin yhteisen prosessin ja yhteistyömallin kuvaaminen
  • Myynnin ja markkinoinnin mittaristo (johto - ja operatiivinen taso)

Vaihe 3

  • Myyjän rooli ja tehtävät
  • Myynnin pelisäännöt ja myyntikulttuuri
  • Myynnin tapa tuottaa arvoa ja myydä arvoa
  • Skripteja ja viestipohjia kontaktointiin
  • Kaupallisten kohtaamisten mallit

Vaihe 4

  • Vinkkimme pelikirjan jalkauttamiseen
  • Ohjeet tarvittaviin Sales Enablement- sisältöihin
  • M&M pelikirjan kehitysaskeleet 12 kuukaudelle


2. Miten myynnin pelikirjan projektin alku etenee ja mitä vaatii meiltä?

On tärkeää, että yrityksen kaupallinen johto sekä avainhenkilöt myyjistä on halukkaita osallistumaan myynnin pelikirjan kehittämiseen ja avoimin mielin tarvittaessa muuttamaan totuttuja toimintamallejaan.


Myynnin pelikirjan projekti etenee seuraavassa järjestyksessä, hieman tilanteesta ja yrityksen omista resursseista riippuen;


  • Johdon Kickoff
  • Myynnin auditointi
  • Asiakasymmärryksen ja markkinakartan luonti ja kiteytys
  • Myynnin materiaalien koonti ja tarkastelu
  • Myynnin pelikirjan kuvaus otsikkotasolla
  • Osto- ja myyntiprosessien kuvaus
  • Työpajoja; Toimintamallien ja kaupallisten prosessien kuvaus käytännön tasolle
  • Työpajoja; Myynnin skriptit, tapaamisten mallit, arvolupaukset, jne.
  • Johdon työpaja, jossa pelikirjan 1.0 versio jalkautetaan
  • Myyjien Kick Off (markkinointi mukana!) ja myynnin pelikirjan käyttöönotto


Kun myynnin pelikirja on valmis, olemme avuksi jalkauttamaan teosta ohjaamaan myyntiä ja markkinointia.

3. Miten kaupallinen strategiatyö jalkautetaan käytäntöön?

Myyntistrategia joka ei siirry paperilta käytäntöön on hyödyntön! Startegian jalkauttaminen on kuin muutosjohtamista ja toimimme tässä resurssina.

Ei riitä, että myyjille kertoo, mitä heidän pitäisi tehdä. Autamme maalaamaan myyjille selkeää kuvaa, miten uusi strategia tulee näkymään heidän työssään ja miten myyjät toteuttavat myyntistrategiaa käytännössä.

Tätä jalkauttamista ja myynnin muutosjohtamista kutsutaan myös myynnin pelikirjan jalkauttamiseksi ja myyjien valmentamiseksi. Mikäli myyntistrategia on, mutta pelikirjaa ei, kehitämme sellaisen - ja autamme jalkauttamisessa!

4. Millaiseen markkinatutkimukseen strategia perustuu?

Koska muutos on jatkuvaa, markkinatutkimuksen pitää myös olla jatkuva prosessi. Siinä missä perinteistä markkinointistrategiaa on yleensä edeltänyt laaja kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen markkinatutkimus, modernissa myynti- ja markkinointistrategiassa markkinatutkimus on integroitu osaksi jatkuvaa kehitystä.

Tyypillisiä keinojamme tutkia markkinoita on;

  • haastattelut
  • erilaiset digitaaliset työkalut
  • LinkedIn
  • jatkuva A/B-testaaminen.

5. Haluan tutkia strategiatyötä tarkemmin, onko sisältöjä?

Autamme spottaamaan uudet markkinat ja optimoimaan nykyiset, jotta myynti ja markkinointi yhdessä tietää, missä, kenelle ja miten myydä ja kaupalliset tiimit varustetaan oikeanlaisilla prosesseilla.

Hyvässä strategiatyössä kohdistetaan kaikki kaupalliset resurssit (aika, raha, ihmiset ja roolitukset) oikein ja varmistetaan, että strategia on ketterästi markkinan muutoksien mukana kehittyvä.

Kehitämme sisältöjä strategiatyömme esittelyyn parhaillaan, mutta tässä välissä voit katsoa tallenteen LinkedIn Livestä, jossa aiheena:

  • Myynnin ja markkinoinnin pelikirja - Näin yhdistät kaupallisen tiimin.
  • Suosittelemme myös lataamaan liidien generoinnin oppaan, jossa neuvomme strategiaa modernin markkinoinnin ja myynnin yhdistämiseen liidien ja tunnettuuden kasvattamiseksi.

6. Kuinka kauan myynnin pelikirjan kehitys kestää?

Myynnin pelikirjan kehittäminen riippuu yrityksesi nykytilanteesta, myynnin pelikirjan sisällön laajuudesta, ja mahdollisen olemassa olevan materiaalin määrästä. Kokemuksemme mukaan pelikirjan rakentaminen ja jalkauttaminen vie lyhimmillään 1-3 kuukautta, keskimäärin 3-6 kuukautta.

Kyse ei ole pelkästään pelikirjan kehittämisestä, vaan myös osaamisen kehittämisestä, jonka avulla kaupallisen tiimin jäsenet saavat vaadittavaa yhteistä ymmärrystä strategian jalkauttamiseen ja laadukkaan käytännön ohjeen myynti- ja markkinointiprosessin läpivientiin.

Moni myynnin pelikirja jää yrityksissä jalkauttamatta, mutta ei meidän kanssa!

7. Mitä pelikirja konkreettisesti sisältää valmistuttuaan?

Myynnin pelikirja sisältää kaiken olennaisen, jota myyjä tarvitsee onnistuakseen!

Esimerkiksi myyntiprosessin tehtävineen, myynnin ja markkinoinnin yhteisen prosessin sekä rungot ja raamit, joiden avulla tehdään dataohjautuvaa ja jatkuvasti kehittyvää kasvua.

Pelikirjassa myynti ja markkinointi on yhdessä konseptoitu ja sen avulla kaupallinen prosessi johdonmukaistuu ja tuottaa sekä parempaa tulosta, että asiakaskokemusta.

Lisäksi pelikirjaan voi tuoda myynnin tarkemmat käytänteet, skripteja arvon tuotantoon ja ohjeita myynnin oikeaan suuntaan, erinomaiseen laatuun, otolliseen ajoitukseen ja tarvittavaan määrään.

Lataa tästä maksuton oppaamme modernin myynnin pelikirjan laatimiseen ja kurki esimerkkejä!

8. Kuinka paljon aikaa myynnin pelikirjan kehitystyö vaatii?

Tämä riippuu toki yrityksesi tilanteesta, tavoitteista ja aikajänteestä, jolla tavoitteisiin halutaan päästä, mutta tyypillinen noin kolmen kuukauden myynnin pelikirjan kehitysohjelma näyttää tältä:


Vaihe 1 ( vko 1-3 )

  • Ennakkokyselyt ja johdon haastattelut
  • Taustatyöt
  • Myynnin auditointia
  • Optiona myyjien haastattelut ja MyyntiSWOT analyysi

Vaihe 2 ( vko 4-5 )

  • Pelikirjan materiaalien koonti
  • Pelikirjan kuvaus otsikkotasolla
  • Tarvittavan uuden materiaalin suunnittelu

Vaihe 3 (vko 6-10 )

  • Työpajat, jossa pelikirjaa kehitetään (työryhmä)
  • Konsultointia ja pelikirjan edistämistä palveluna

Vaihe 4 ( vko 11-14 )

  • Työpajat, jossa pelikirjaa jalkautetaan (työryhmä + myyjät)
  • Final pelikirjan työpaja ja näkemys jatkokehitykseen

9. Kuinka nopeasti peilikirja saadaan käytäntöön?

Myynnin pelikirjan koontiin kuluu aikaa noin kolme kuukautta, jonka aikana pelikirjaa täydennetään ja samalla myyntiä kehitetään ketterästi, viikko ja kuukausitasolla.

Kun rungot ja raamit ovat valmiina, on pelikirja jo valmiina avainhenkilöiden ja myyjien hyödynnettäväksi. Näin ollen muutaman kuukauden jälkeen on teillä jo käsikirjaa myyjien käyttöön!

Lopuksi myynnin pelikirjaa tulee integoida myös CRM- järjestelmään tukemaan ja johtamaan myyntityötä.

10. Haluan tutkia pelikirjaa tarkemmin, onko sisältöjä?

Myynnin pelikirjan rakentamisesta löytyy kattava maksuton oppaamme, jonka voit ladata itsellesi alta.


Lataa myynnin pelikirja opas!



Modernin myynnin ja markkinoinnin asiantuntijat

OONA KANKKUNEN

Founder, Myyntistrategi, Modernin myynnin ja markkinoinnin valmentaja

041 314 8363

oona@networkandgrowth.fi

VARAA KASVUVARTTI

LUE BIO

OONA KANKKUNEN

Kankkunen on modernin myynnin ja markkinoinnin strateginen uudistaja, joka rakastaa kehittää kaupallisia kokonaisuuksia – strategioita, prosesseja, työkaluja ja myyntiosaamista. Oona on ollut mukana konseptoimassa nykyaikaisia myynnin pelikirjoja, yhdistänyt myynnin ja markkinoinnin toimintamalleja ja nostanut kotimaista myyntiosaamista yli 400 yrityksessä. 

 

Oonalla on taikavoimanaan nykyaikaiset kaupalliset tuntosarvet ja hänen analyyttinen ja näkemyksellinen ote yhdistyy käytännönläheisyyteen: tietää, miten myynnin ja markkinoinnin yhteistyöllä tehostetaan ”liidistä rahavirtaan” -prosessia, miten myynti modernisoidaan ja millä vahvistetaan asiakaspitoa. 

 

Oona tunnetaan myös vuosien takaa sosiaalisen myynnin ja LinkedInin puolesta puhujana ja hän onkin näkyvä vaikuttaja LinkedInissä. Esikoiskirjansa "Kasvua somesta" (2023) on auttanut jo tuhansia suomalaisia ymmärtämään social sellingin strategiat ja tehostamaan kaupallista tehokkuutta sosiaalisen median ja henkilöbrändäyksen avulla. 

 

JONNA LÖNNROTH

Co-Founder, Markkinointistrategi, ja Markkinointijohtaja

040 722 3816

jonna@networkandgrowth.fi

VARAA KASVUVARTTI

LUE BIO

JONNA LÖNNROTH

Jonna Lönnroth on strateginen markkinoinnin uudistaja, joka muuttaa B2B-markkinoinnin roolin tukifunktiosta liiketoiminnan kasvumoottoriksi. Hän kehitti markkinoinnin prosessimallin, jonka avulla markkinointi ei ole vain vuosikelloprojekti, vaan dataohjautuva, jatkuvasti optimoituva prosessi, joka tukee myyntiä ja asiakaspolkua saumattomasti. 

Jonnan ydinosaamista on kaupallisten siilojen purkaminen – hän yhdistää myynnin ja markkinoinnin toimintamallit niin, että ne eivät toimi erillisinä funktioina, vaan yhtenä kaupallisena koneistona. Hän tietää, miten markkinointi rakennetaan tukemaan liidien generointia, asiakkuudenhallintaa ja liikevaihdon kasvua. 

Rohkeana modernin markkinoinnin puolestapuhuja, Jonna haastaa perinteisiä ajattelumalleja ja näyttää, miten B2B-markkinointi on paljon enemmän kuin perinteistä yritysbrändin rakentamista – se voi olla strateginen, liiketoimintaa ohjaava prosessi, joka tukee myyntiä ja asiakkuudenhallintaa koko asiakaselinkaaren ajan. 

KAISU KOROLAINEN

Moderni myyntivalmentaja, Myyntijohtaja ja Head of Sales

050 303 1979

kaisu@networkandgrowth.fi

VARAA KASVUVARTTI

LUE BIO

KAISU KOROLAINEN

Kaisu on modernin myynnin ja myynnin johtamisen strateginen kehittäjä, joka uudistaa pölyttyneitä tapoja myydä, markkinoida ja johtaa myyjiä. Hän ei tyydy pintapuoliseen optimointiin, vaan rakentaa skaalautuvia myyntimalleja, hioutuneita myyntiprosesseja ja tehokkaita myynnin johtamiskäytänteitä, jotka vievät liiketoimintaa eteenpäin. 

Kaisulla on vahva kokemus myynnin ja myyjien johtamisesta. Hän on johtanut sosiaalisen median toimistoa toimitusjohtajana sekä vetänyt myyntiä HR- ja rekrytointialalla, jossa hän rakensi 15 hengen myyntitiimin ja kehitti modernin myynnin sekä markkinoinnin yhteistyötä. Hän on ollut hankkimassa satoja B2B-asiakkuuksia ja tietää, miten monikanavaisella myynnillä ja oikeilla johtamismalleilla kasvatetaan liiketoimintaa – ja miten myyntiorganisaatio saadaan kukoistamaan. 

Kaisun erikoisalaa ovat myynnin prosessit, pelikirjat ja asiakkuudenhoitomallit, joiden avulla myyntitiimeistä tehdään tehokkaita ja tavoitteellisia. Hän valmentaa myyjiä ja myynnin johtoa sekä kehittää myyntikulttuuria, joka tuottaa tulosta. 

Kaisu on myös aktiivinen vaikuttaja LinkedInissä ja intohimoinen suomalaisen myynnin kehittäjä. Hän haluaa nostaa modernin myynnin tasoa ja varmistaa, että myyntityö on sekä tuloksellista että merkityksellistä – myyjille, asiakkaille ja liiketoiminnalle. 

Jutellaanko yhteistyöstä?

Jätä viesti lomakkeen kautta tai varaa maksuton Kasvuvartti asiantuntijamme kanssa!

Missiona kaataa kaupallisia siiloja sekä auttaa myynnin ja tunnettuuden kasvussa!

Vailla mielenkiintoisia sisältöjä?

Yhteystiedot

041 314 8363

info@networkandgrowth.fi

Teollisuuskatu 3B Lh 3, HKI

© copyright 2024 Network & Growth Oy