Ihmiset ostavat ihmisiltä, joihin tuntuvat tutulta ja joihin luottavat. Henkilöbrändäys on nopeasti kasvava trendi ja elämmekin henkilöbrändien kultavuotta, joten toivottavasti olette valmiina nousemaan esiin tai nostamaan yrityksesi asiantuntijat esille.

Henkilöbrändin kehittäminen uudelle tasolle voi olla askel täysin uudenlaiselle menestykselle myyjänä tai organisaation asiantuntijana. Vahvat henkilöbrändi voi mahdollistaa sen, että juuri sinä olet kaikista kysytyin henkilö auttamaan asiakkaiden ongelmissa ja sinua kutsutaan puhumaan aihepiiristäsi.

MIKSI BRÄNDÄTÄ IHMISIÄ EIKÄ VAAN YRITYSTÄ

  1. Ostaja löytää yhteistyöhön heidän kanssaan, joihin on jo jonkinlainen ”kosketus” aiemmin
  2. Tavallisiin aitoihin henkilöihin luotetaan jopa enemmän kuin suuriin vaikuttajiin tai yritysjohtoon
  3. Ihmiset ostavat ihmisiltä, eivätkä yrityksiltä, joten tutkitusti tämä pätee myös sosiaalisiin kanaviin
  4. Henkilöitä seurataan x 10 enemmän kuin yrityksiä (lähde: LinkedIn)

MITEN HENKILÖBRÄNDIKSI 

Henkilöbrändi rakentuu monesta eri toimenpiteistä ja tunnettuus kasvaa säännöllisen läsnäolon, vaikuttamisen ja eri digitaalisten jalanjäljien kautta. Ne ovat mm. sosiaalisen median kanavassa tapahtunut somepäivitys, keskustelu tai houkutteleva someprofiili, kaikki vaikuttaa mielikuvaan, joka sinusta luodaan.

Jotta pääset potentiaalisen asiakkaan ”top of mind” ja ostajan digitaaliselle ostopolulle, on oltava läsnä somessa, aktiivinen osallistuja ja keskustelun herättäjä. Somemarkkinoinnissa ja social sellingissä ei kannata mennä sieltä, missä aita on matalin, sillä lukijoihin ei enää uppoa teennäiseltä kalskahtavat myyntipuheet.

Henkilöbrändäys on luottamuksen ja ajatusjohtajuuden rakentamista sekä tunnettavuuden kasvattamista verkostoissa oman kohderyhmän keskuudessa. Tänä päivänä ei ketään kiinnosta täydellisyys ja siksi autenttisuus on hyvä muistaa kaikissa sisällöissä.

OMA PERSOONA BRÄNDIIN 

Koska digiaikana korostuu erityisesti autenttisuus, ovat pienet henkilöbrändit kiinnostavat jopa enemmän kuin suuret vaikuttajat. On hyvä ymmärtää, että asiantuntija ilman henkilöbrändiä jää ”kuivaksi”, joten aitouttakin kaivataan. Anna brändille kasvot, ääni ja persoona omien tarinoiden ja arvojen kautta. Kukaan muu ei ole sinä, joten se on kilpailuetusi. Hyvä sisältö vaikuttaa, vakuuttaa ja herättää tunteita. Paras markkinointi ei tunnu markkinoinnilta.

ASIANTUNTIJASTATUKSEN RAKENTAMINEN 

Brändisi kasvaa tasapainossa tuottamalla sisältöä, joka ruokkii niin rationaalista kuin tunteellista puolta. Kun sinusta jää muistijälki ja tuot persoonaasi esille, on sinuun helpompi samaistua ja luottaa.

Rakettitiedettä tämä ei ole eikä ”julkkikseksi” tai aamupalakuvien postaajaksi ole pakko ryhtyä. Brändiksi tullaan jakamalla pyyteettömästi omaa osaamistaan, tuomalla aitoa persoonaa esille, osallistumalla keskusteluihin, herättämällä keskusteluita, ottamalla kantaa ja aloittamalla dialogeja oman asiantuntijuuden tai arvojen ympäriltä.

Kun lähdet suunnittelemaan sisältöjä, pohdi ensin:

  1. Mitä itse haluat julkaista
  2. Mitä asiakkaat haluavat nähdä
  3. Mitä asiakkaat tarvitsevat

Eli mistä sinun kannattaa viestiä potentiaalisille asiakkaille ja verkostoille? Oman punaisen langan kirkastaminen on tärkeää, että sisällöistä tule niin random- postauksia, jolloin syntyy ongelma ”kaikille kaikkea on kenellekään ei mitään”.

Alla muutamia ideoita asiantuntijaviestintään:

  1. Tulevat yrityksen tapahtumat ja ajankohtaiset uutiset
  2. Omat ammatilliset ajatukset
  3. Kannanotot toimialaan / palveluihin tms
  4. Yleisimmät asiakkaan kysymykset ja ratkaisut niihin
  5. Kollegoiden / sinun  onnistumiset / katsaukset / kuulumiset

MIKSI HENKILÖBRÄNDÄYS ON NIIN TEHOKASTA

Yritysten on nostettava esille henkilöitä ja heidän tarinoitaan sekä henkilöbrändien on aika kääntää sisältöjen fokus omista tuotteista asiakkaan ongelmien ratkaisuun ja tunteisiin vaikuttamiseen. Henkilöbrändäyksen ja sosiaalisen myynnin (social selling) hyöty voi kärjistettynä olla ”enemmän myyntiä vähemmällä vaivalla”, mutta sen tulokset toki vaativat pitkäjänteistä työtä. Säännöllisen tekemisen kautta, pääset hyötymään mm. näistä:

  1. Pääsy asiakkaan ”top of mind”. Kysyntä kasvaa ja sinua suositellaan
  2. Myyntityöstäsi tulee suotavampaa, arvosi nousee
  3. Erotut kilpailijoista ja voitat enemmän asiakkaita
  4. Kun luottamusta on jo rakennettu (mm. sisällöillä) ennen kohtaamista, lyhenee myyntiprosessi

Jos haaveilet lyhyemmästä myyntisyklistä, suuremmasta keskikaupasta, inboundista, kannattaa sinunkin aloittaa rakentaa luottamusta ja kasvattaa verkostoja sosiaalisissa kanavissa.

Mikäli tämä herätti mielenkiinnon sparrata aiheesta, varaa kanssani Kasvuvartti.

Ja Social Selling valmennuksistani voit lukea täältä.

Tilaa Kasvukirje

Tilaa tästä #kasvuvinkit niin et missaa uusimpia social sellingin, henkilöbrändäyksen ja somen vinkkejä sekä saat ensimmäisenä tietoa tulevista verkostoitumistapahtumista ja uusista blogeista! 

 

Me emme spämmää, vaan jaamme sinulle aidosti arvoa ja inspiraatiota. Voit milloin tahansa lopettaa kasvuvinkkien tilaamisen!

Uutiskirje tilattu onnistuneesti!

Lataa LinkedIn-opas

Tästä oppaasta löydät käytännönläheiset ohjeet, miten rakennat LinkedIn -profiilistasi kohderyhmääsi houkuttelevan sekä erotut massasta. Opas auttaa sinua kasvattamaan LinkedIn -tilisi sekä inspiroi sinua kirkastamaan omaa LinkedIn -brändiäsi!

 

Lataamalla oppaan annat meille luvan lähettää sinulle myös kuukausittaiset #kasvuvinkit ! Luvassa on social sellingin, henkilöbrändäyksen ja somen vinkkejä sekä saat ensimmäisenä tietoa tulevista verkostoitumistapahtumista ja uusista blogeista.

Uutiskirje tilattu onnistuneesti, LinkedIn -opas lähetetään sähköpostiisi!

Share This