”There is plenty of fish in the sea”, mutta kuka ne kalat saa napattua?

Social sellingiä eli sosiaalista myyntiä ja somemarkkinointia vertaillessa voidaan käyttää kalastusvertausta: Jos sosiaalinen myyjä ja somemarkkinointi kalastavat samoilla vesillä ja välineillä, kumpi saa enemmän kaloja? Tai oikeammin: Kuka saa paremman saaliin?

Tämän artikkelin lopusta voit lukea, kumpi voittaa kalastuskisan asiakkaista, tunnettuudesta, top of mindissa olemisesta sekä lopulta liikevaihdosta, kun samassa vedessä kalastavat social seller ja maksettu somemainos.

Somemarkkinointi vai social selling – kumpi on tehokkaampaa myynnin kannalta?

Alla muutama ero, joista voit saada jo aavistuksen siitä kumpi edistää yrityksen myyntiä paremmin: Social selling vai maksettu somemainos.

ASIAKKAASI TUNTEMINEN: Somemainoksella et opi tuntemaan ostajaasi, vrt. social seller, joka vuorovaikuttaa asiakkaiden kanssa vapaasti, aidosti ja ”kampanjoiden” jälkeenkin.

AIKAJÄNNE: Somemainos on joko yksittäinen mainos tai kampanja, tietyn ajanjakson asiakkaalle näkyvä, vrt. social selling, joka on jatkuvaa ja pitkäjänteistä.

Social seller jatkaa näkymistä, vuorovaikuttamista ja luottamuksen rakentamista, somemainos päättyy tiettyyn ennalta sovittuun päivämäärään, kun eurot on kulutettu. Kummalta ostat mieluummin: Yritykseltä, jonka asiantuntijat jakavat asiantuntemustaan, haastavat ajatuksia ja vastailevat viesteihisi juuri oikeissa somekanavissa vai yritykseltä joka näkyy joitakin kertoja vuodessa somefiidissäsi mainoksella ja kehotuksella “meidän yritys..”, ”lue lisää” tai ”osta nyt”?

OIKEAT ASIAKKAAT: Somemainoksella tavoitat mahdollisesti paljon ihmisiä, mutta tavoitatko ne oikeat? Verrattuna social seller, joka rakentaa itse omat verkostonsa relevanteissa kanavissa ja oikeiden ihmisten kanssa.

RAHA: Somemainos maksaa ja investoidut lisärahat tuovat mainokselle lisää näkyvyyttä, mutta saaliista – lisäkaupasta et voi olla 100% varma. Verrattuna social selling, johon ei tarvitse laittaa lisää euroja. Toki arvokasta ja tärkeää työaikaa käytetään social sellingiinkin, MUTTA, voit itse määrittää kuinka paljon aikaa siihen käytät. Esimerkiksi tehokkaasti käytetty ja aikataulutettu 15 minuuttia päivittäin ei vie aikaasi tai työtehoasi muualta kuin korkeintaan somen selailulta, jota teet joka tapauksessa.

KUSTANNUSTEHOKKUUS: Liidien luominen somessa maksaa 75% vähemmän kuin missään muussa mediassa! Tämän lisäksi sosiaaliset myyjät tekevät asiakaslähtöistä  ja autenttisempaa sisältöä (tietyille toimialoille ja sidosryhmille), joka leviää orgaanisesti ja näin brändiä pidetään ongelmanratkaisija sekä asiakkaiden (ja parhaiden talenttien) magneettina.

Jos social seller ja somemainoskampanja olisivat kalastajia

Muun muassa Forbes on todennut, että vaikutumme jopa 10 000 mainokselle päivittäin, tiedäthän itsekin mitä feedisi vilisee: ”Kaupallinen yhteistyö”, ”Lue tästä miksi…”, ”Jos luet tämän, takaamme…”, ”Kato tästä meidän uutusappi!” ➡ Some ja verkko on täynnä viestejä, jotka kaikki kilpailevat huomiostasi. Jos näet tuhansia mainoksia päivässä, mainoksen pitää olla aika hyvin kohdennettu ja toteutettu, että toimit sen perusteella?

Meri on täynnä kaloja eli asiakkaita, joiden näkyviin sekä social seller, että somemainos haluavat. He kilpailevat siitä, kumpi saa saaliin sitoutumaan syöttiin paremmin ja kumpi lopulta saa isomman saaliin.

Maksettu somemainos tulee luultavasti saamaan lukumäärällisesti enemmän kaloja. Se saa käytetystä euromäärästä riippuen tuhansia, jopa kymmeniätuhansia näyttöjä kerralla. Demografiset tiedot ja kiinnostuksen kohteet on huomioitu mainosta suunniteltaessa, mutta mistä somemainoksen tekijä tietää, että somen selailija tulee tarttumaan juuri hänen mainokseensa?

Koska social sellerin kalastustaktiikka on pidempiaikainen kuin somemainoksen, hän on luultavasti kalojen (asiakkaiden) mielessä useammin, koska he tietävät, että hän on saavutettavissa joka kerta, kun hänen asiantuntijuuttaan tarvitaan. Social seller on syötteineen paikalla, mutta ei välttämättä yritä narrata asiakkaita määrällisesti paljon, vaan ennemmin hän luottaa siihen, että pitkäjänteinen, strateginen paikallaolo tuottaa merkittävämmän saaliin. Ansaitun luottamuksen ja säännöllisen läsnäolon ansiosta. Social selling on osa modernia B2B-myyntiä.

Social seller voittaa somemainoksen näillä kolmella: AITOUS, LÄSNÄOLO JA VUOROVAIKUTUS

Yksi merkittävä ero social sellingin ja maksetun somemainonnan välillä on se, että social seller saa olla oma, aito itsensä tehdessään sosiaalista myyntiä. Aitous ja autenttisuus puree ja myynti tai markkinointi ei ole koskaan päälle liimattua, jota useimmat somemainokset taas ovat. Social seller on ihminen, joka viestii ihmiselle. Ja ihmiset luottavat ihmisiin. Maksettu somemainos on pixeleitä, CTA:ta, demografiaa ja joskus valitettavasti tuhlattuja euroja.

Suurin saalis tulee aina uimaan social sellerin luo, koska asiakas tietää, että social seller on paikalla ja valmiina vuorovaikutukselliseen suhteeseen.

Tämä ei tarkoita, että somemarkkinointi ja mainonta tulisi lopettaa, vaan näiden yhteispeliä parantaa sekä valjastaa enemmän ihmisiä viestimään sosiaalisen mediaan. Toisaalta, olemassa olevan somemarkkinoinninkin panoksia saa helposti parannettua, kun muistetaan, että sen yrityksenkin tulisi vuorovaikuttaa, kommentoida ja aktivoida keskusteluun.

Somepostauksen ei koskaan tulisi olla yksisuuntaista tiedottamista, vaan dialogiin osallistamista.

Käy katsomassa mitä kivaa me keksimme juuri sinulle, joka haluat tehdä myyntiä somesta ja ottaa LinkedInin haltuun sosiaalisen myynnin kanavana! Tulossa on social selling hybridi-valmennus, jonka waitlist on nyt auki – liity mukaan 🚀

 

Tilaa Kasvukirje

Tilaa tästä #kasvuvinkit niin et missaa uusimpia social sellingin, henkilöbrändäyksen ja somen vinkkejä sekä saat ensimmäisenä tietoa tulevista verkostoitumistapahtumista ja uusista blogeista! 

 

Me emme spämmää, vaan jaamme sinulle aidosti arvoa ja inspiraatiota. Voit milloin tahansa lopettaa kasvuvinkkien tilaamisen!

Uutiskirje tilattu onnistuneesti!

Lataa LinkedIn-opas

Tästä oppaasta löydät käytännönläheiset ohjeet, miten rakennat LinkedIn -profiilistasi kohderyhmääsi houkuttelevan sekä erotut massasta. Opas auttaa sinua kasvattamaan LinkedIn -tilisi sekä inspiroi sinua kirkastamaan omaa LinkedIn -brändiäsi!

 

Lataamalla oppaan annat meille luvan lähettää sinulle myös kuukausittaiset #kasvuvinkit ! Luvassa on social sellingin, henkilöbrändäyksen ja somen vinkkejä sekä saat ensimmäisenä tietoa tulevista verkostoitumistapahtumista ja uusista blogeista.

Uutiskirje tilattu onnistuneesti, LinkedIn -opas lähetetään sähköpostiisi!

Share This