“Miksi postaukseni ei saa reagointeja ja näkyvyyttä?” 

Miten rakennan menestyviä LinkedIn postauksia?” 

Samat kysymykset ja haasteet mietityttävät jokaista LinkedIn- käyttäjää ja markkinoinnin asiantuntijat pohtivat, miten tehdä tuloksellista somemarkkinointia. 

Algoritmin ymmärtäminen auttaa onnistumaan näkyvyydessä, mutta sen lisäksi on tärkeää ymmärtää postauksen rakennetta ja sisällön laadun tärkeyttä, jossa astuu kuvaan kohderyhmä, sisältömuoto- ja aihe.  

Tavoitteena tulisi olla sitoutunut yleisö postauksessa, jossa käydään dialogia. 

Jos tavoitteesi on myynnin kasvu, työnantajabrändin parempi vetovoima, tunnettuus tai verkostoituminen, jatka lukemista tästä blogista, niin saat tärpit LinkedIn postauksien ihmeelliseen maailmaan ja siihen miten LinkedIn algoritmit toimivat.  

Ja muista, että nämä vinkit joita nyt opit saattavat jo ylihuomenna olla vanhaa tietoa. Mutta perusasiat, jotka myös oivallat, ovat ajatonta ja tärkeintä muistaa. 

Miksi LinkedIn on tärkein ja paras kanava markkinoinnille JA myynnille? 

LinkedInin erottaa muista somealustoista muutama todella merkittävä hyöty:

  • Eniten ostovoimaa ja B2B päättäjiä
  • Merkittävä orgaaninen näkyvyys ja kattavuus
  • Tutkitusti paras somekanava generoimaan liidejä
  • Alusta, jossa asiakas haluaa kuluttaa sisältöä ja tulla kontaktoiduksi

Jos LinkedIn on alustana sinulle tai kollegoillesi vielä täysin tuntematon, tai olet tippunut vuosien varrella kyydistä muutoksessa, kurkkaa katsaus mikä LinkedIn on. 

Mikäli vielä tämän jälkeen mietit, pitäisikö LinkedIn olla osa strategiaasi, niin vastaus on KYLLÄ. Jos et vieläkään kuitenkaan ole vakuuttunut, nämä 54 LinkedIn tilastoa motivoivat sinua ehdottomasti aloittamaan. 

Miten LinkedIn algoritmit toimivat? 

Sosiaalisen median, kuten LinkedIn algoritmien toiminta näin pähkinänkuoressa – mitä se algoritmi meistä oikeastaan haluaa? 

  • Käytät monipuolisesti ja säännöllisesti eri toimintoja (erityisesti myös uusia toimintoja) 
  • Olet sosiaalinen, keskustelet ja kommunikoit (omissa sekä muiden postauksissa)
  • Julkaisuihisi reagoidaan mahdollisimman paljon ja mahdollisimman nopeasti (erityisesti 1st kontaktisi ja ensimmäisten tuntien aikana, jotta postauksesi leviää”
  • Julkaisujasi katsotaan mahdollisimman pitkään (”dwell time” mittaa katseluaikaa ja jo pelkkä postauksen ”view” eli auki klikkaaminen ”on kuin tykkäys”)

LinkedIn algoritmit tarkastavat ja luokittelevat postauksia sosiaalisten reagointien, lukuajan ja käyttäjien käyttäytymisen perusteella.

Algoritmit LinkedInissa ”pisteyttävät” postauksen perustuen sen tekniseen sisältöön (linkki, tekstin pituus, visuaalinen elementti jne). Kuitenkaan paraskaan ”kikkailu” tekniikan kanssa ei riitä, jos sisältö ei ole kohdeyleisöllesi kiinnostavaa ja/tai lisäarvoa tuottavaa.  

Toisaalta, se paras sisältö ei ehkä saakaan näkyvyyttä, jos se on tehty ”teknisesti liian huonosti”. 

LinkedIn algoritmilta saat sitä mitä tilaat 

Algoritmien logiikkana on tehdä feedistäsi houkuttelevampi ja parempi perustuen sinun käyttäytymiseesi.

LinkedIn algoritmit määrittävät sen mitä feediisi tulee: ihmisten postaukset, yrityksen mainonta, kommentit ja muiden tykkäykset niin verkostosi, kuin verkostosi ulkopuolelta (1st, 2nd tai 3rd kontaktitasot). 

Sitä mistä itse tykkäät (reagoit), sitä feediisi saat. 

LinkedIn siis näyttää meille sisältöä viimeaikaisten kommenttiemme, seuraamiemme henkilöiden, hakujemme jne. perusteella ja näin algoritmi toimii molempiin suuntiin. 

LinkedInin algoritmi tarkastaa ja luokittelee julkaistua sisältöä muun muassa sosiaalisten reaktioiden avulla.  

Olet varmasti törmännyt eri reagointi- merkkeihin, joista tunnereaktiot ovat voimakkaimpia ja kertovat algoritmille sisällön laadusta = eli siitä miten siihen reagoidaan:

LinkedIn algoritmit haluavat, että roskapostia tai sopimatonta sisältöä olisi mahdollisimman vähän ja nyt sinä voit käyttäjänä näistä “raportoida”. Joten jos näet sisällön feedissä, joka ei ole sinne tervetullut, kerro siitä ja vaikuta käyttäjäkokemukseesi itse! 

Miten LinkedIn algoritmit ovat muuttuneet? 

LinkedIn on ottanut käyttöön nelivaiheisen prosessin siällön jakelun, joka vaikuttaa siihen, miten hyvin postauksesi leviää – vai leviääkö ollenkaan.

Tavoitteena tällä on meidän käyttäjien kokemuksen parantaminen ja sisällön laatu feedissä. Kun postaat LinkedInissä, konepellin alla tapahtuu sisällön jakaminen / luokittelu kolmeen eri luokkaan:

  • roskaposti (spam) 
  • heikkolaatuinen (low-quality) 
  • selkeä/OK (clear). 

Jos postauksesi joutuu ”heikkolaatuinen” -luokitukseen, on silti mahdollisuus saada se leviämään. Algoritmit tekevät niin sanottuja uudelleen testauksia ensisijaiselle yleisöllesi (seuraajat ja 1st verkostosi) nähdäkseen, kuinka suosittu sisältö on, eli julkaisua näytetään pienemmälle ryhmälle. Tässä vaiheessa postauksesi on vältettävä käyttäjien ”piilota sisältö” tai ”Ilmoita roskapostiksi” toimintoja.  

LinkedIn harvoin jakaa julkisesti tietoa algoritmeista mutta hiljattain he avasivat salaista algoritmien arkkuaan, jonka visualisoin sinulle tähän. 

Kuva: Näin LinkedIn algoritmit toimivat – Network & Growth

Alkuperäinen lähde: Socialchamp

Miten “hyvä tai huono” LinkedIn sisältö luokitellaan? 

Sisällön arvioinnin ja luokittelun jälkeen algoritmi pisteyttää sen. Sisältöä pisteytetään sen mukaan millä tavoin käyttäjät toimivat tai sitoutuvat (engagement) siihen nähtyään sen.  

  • View = klikkaus eli postauksesi avataan ja luetaan
  • Reaktiot (ja eri ”tykkäysmuodot”) ja niiden määrä
  • Kommentit = dialogi on postauksille näkyvyyden polttoainetta
  • Lukuaika ”dwell time” = vietetty aika sisällön parissa ja esim. katsotaanko jakamasi pdf tai video loppuun saakka
  • Sisällön jakaminen (share)
  • Sisällön tallentaminen (save) 

Esimerkiksi reaktiosta julkaisuun saa yhden pisteen, kommentista kaksi pistettä, jaosta kolme ja niin edelleen. Julkaisun pistemäärä ratkaisee sen tulevaisuuden tai kohtalon. Se joko alennetaan, koska se on heikkolaatuinen, tai se näytetään useammille ihmisille, koska se on korkealaatuinen.

Jos saat hyvin sitoutumisia viestiisi, algoritmi lopuksi alkaa näyttää sisältöäsi ”LinkedInin aidoille ihmisille”. Tämä joukko sitten lukee jokaisen viestin ja joko päättää lähettää sisältösi useammille ihmisille tai päättää sen matkan. Nämä käyttäjät jakavat sisältöä myös verkostosi ulkopuolisille ihmisille, jos sisältö toimii hyvin. Se näkyy kanavan trendaavassa sisällössä (trending content), uutissyötteen ajankohtaisessa sisällössä ja niin edelleen. 

Kun LinkedIn on ns. tarkistanut postauksesi laadun ja pisteyttänyt sen, LinkedIn-algoritmi määrittää myös sisällön hyödyllisyyden ja merkityksen.  

  • Julkaisetko määrän ja näkyvyyden takia? Teetkö liikaa sisältöä ilman oikeaa tavoitetta? 
  • Ovatko verkostossasi olevat ihmiset (1st kontaktit) kiinnostuneita aiheesta josta julkaiset?  
  • Miksi julkaisen, mitä tavoittelen juuri tällä postauksella?
  • Onko aihe sellainen, mistä haluan oikeasti jäädä verkostoni mieleen?
  • Tukeeko viestini sitä, millaisen kuvan haluan itsestäni someen?
  • Onko sisältö loukkaavaa tai epäasiallista?

Mikä sisältö toimii LinkedInissä?

Pohjimmainen tavoite on kaikilla somealustoilla sama; tarjota käyttäjilleen laadukasta ja merkityksellistä sisältöä. 

LinkedInia käytetään enemmän ammattimaiseen verkostoitumiseen, ammatillisen asiantuntijasisällön kuluttamiseen ja rekrytointi- tai työnhakuviestintään.  

Pandemian iskiessä LinkedIn on kuitenkin hieman muuttunut ja vaikka LinkedIn on ammatillinen asiantuntijoiden somealusta, saa sielläkin olla ihan aito oma itsensä ja tuoda omaan asiantuntijuuteen mukaan ihan oikeaakin (työ)elämää.  

Kuten sanottu, LinkedIn feedissä näkyy nyt enemmän tarinankerrontaa, henkilökohtaisempia ajatuksia, rohkeampia kannanottoja ja yhä useampi on somessa luomassa aitoja suhteita. Ja tekee sen antamalla verkostolleen mielikuvia ja tarinoita henkilökohtaisesta elämästä sen työelämän ja bisneksen lisäksi.   

Jos henkilökohtaisemmaksi ei halua mennä, saa siihen asiantuntijapostaukseenkin saa tuotua persoonaa mukaan, kun avaa omaa ajatusta / kokemusta aiheesta ja tekee sisältöä omalla tavalla, eikä “vain jaa” sitä kuten muut. 

10 vinkkiä oman asiantuntijabrändin rakentamiseen LinkedIn uutiskirjeeni voit lukea myös alkuun päästäksesi ja inspiroitua siitä. 

Hyvä muistisääntö postailuun on muistaa julkaista vain olennaista ja kohderyhmälle relevanttia sisältöä, eikä spämmätä. 

Kun suunnittelet kohderyhmälle tehtyä sisältöä, keskeisintä on pohtia, mitä yhteistä on heillä, joille pystyt tuottamaan lisäarvoa. Näitä yhdistäviä tekijöitä ovat tietenkin ongelmat / haasteet, joita olet ratkomassa. 

LinkedInissa ”ihmiset voittavat yritykset”.  

Orgaaninen näkyvyys LinkedInissa on jopa helpompaa kuin muissa somekanavissa ja uudetkin käyttäjät pienimmillä verkostoilla saavat aikaiseksi viraaleja postauksia.  

Kun LinkedIn postauksen tekee työntekijä, eli ihminen eikä yritystili, on tulokset jopa x 200 % paremmat. 

”Engaged employees influence 8x more Company Page views, 4x more Company Page followers, 7x more job views, and 4x more job applications” 

Kun yrityksen ihmisiä aletaan innostamaan ja valjastamaan someen, on tärkeää, että viestintä tullaan tekemään 

  • Strategian mukaisesti
  • Suunnitelmallisesti
  • Yhteisillä somepelisäännöillä
  • Esimerkin, tuen ja innostamisen kautta, ei väkisin pakottamalla

Hyvinvoiva henkilöstö on tekemisen perusta ja kun se on kunnossa, potentiaaliset ja innostuneet ihmiset haluavat viestiä arjestaan, onnistumisistaan ja yrityksen kuulumisista sekä missiosta.  

Jokaisen tulisi myös kirkastaa se oma hyöty sosiaalisessa mediassa olosta. Tulokset voivat tarkoittaa myös muun muassa lisämyyntiä, suositteluiden kasvua, medianäkyvyyttä, kirjadiilejä, tai yksinkertaisesti merkitykselliseen asiaan vaikuttamista. Auta työntekijää kirkastamaan hyöty somettamisesta! 

Miten työntekijälähettilyys toimii brändin rakentajana blogistani kannattaa kurkata muutama näkemys lisää. 

Lähteitä: 

Tilaa Kasvukirje

Tilaa tästä #kasvuvinkit niin et missaa uusimpia social sellingin, henkilöbrändäyksen ja somen vinkkejä sekä saat ensimmäisenä tietoa tulevista verkostoitumistapahtumista ja uusista blogeista! 

 

Me emme spämmää, vaan jaamme sinulle aidosti arvoa ja inspiraatiota. Voit milloin tahansa lopettaa kasvuvinkkien tilaamisen!

Uutiskirje tilattu onnistuneesti!

Lataa LinkedIn-opas

Tästä oppaasta löydät käytännönläheiset ohjeet, miten rakennat LinkedIn -profiilistasi kohderyhmääsi houkuttelevan sekä erotut massasta. Opas auttaa sinua kasvattamaan LinkedIn -tilisi sekä inspiroi sinua kirkastamaan omaa LinkedIn -brändiäsi!

 

Lataamalla oppaan annat meille luvan lähettää sinulle myös kuukausittaiset #kasvuvinkit ! Luvassa on social sellingin, henkilöbrändäyksen ja somen vinkkejä sekä saat ensimmäisenä tietoa tulevista verkostoitumistapahtumista ja uusista blogeista.

Uutiskirje tilattu onnistuneesti, LinkedIn -opas lähetetään sähköpostiisi!

Share This