Tiedät, että olisi aika astua taustalta esiin, mutta et tiedä miten sen tekisit? Henkilöbrändäys on nopeasti kasvava trendi myös ammatillisessa somekanavassa LinkedInissä ja aihe puhuttaa paljon puolesta sekä vastaan.
Henkilöbrändi termillä on huono maine, mutta kiistattomat hyödyt. Vahva henkilöbrändi voi mahdollistaa sen, että juuri sinä olet kaikista kysytyin henkilö auttamaan asiakkaiden ongelmissa ja sinua kutsutaan puhumaan aihepiiristäsi. Se voi olla askel täysin uudenlaiselle menestykselle myyjänä tai organisaation asiantuntijana sekä tuoda organisaatiolle ansaittua positiivista näkyvyyttä ja parantaa brändin vetovoimaa.
Tämän blogin avulla ymmärrät kuinka rakentaa henkilöstä asiantuntijabrändi ja saat vinkkejä muun muassa sisältömissiosi kirkastamiseen sekä omaan asiantuntijaviestintään. Lue lisää aiheesta myös LinkedIn uutiskirjeestä ”taustahenkilöstä asiantuntijabrändiksi – ota nämä 10 askelta”.
IHMISET OSTAVAT IHMISILTÄ
Ihmiset ostavat ihmisiltä, jotka tuntuvat tutulta ja joihin luottavat.
- Ostaja löytää yhteistyöhön heidän kanssaan, joihin on jo jonkinlainen ”kosketus” aiemmin
- Tavallisiin aitoihin henkilöihin luotetaan jopa enemmän kuin suuriin vaikuttajiin tai yritysjohtoon
- Ihmiset ostavat ihmisiltä, eivätkä yrityksiltä, joten tutkitusti tämä pätee myös sosiaalisiin kanaviin
- Henkilöitä seurataan x 10 enemmän kuin yrityksiä (lähde: LinkedIn)
HENKILÖSTÄ ASIANTUNTIJABRÄNDIKSI
Henkilöbrändi rakentuu kaikesta mitä teet, olet jo tehnyt ja tulet tekemään.
Toimenpiteitä ovat sosiaalisen median kanavassa tapahtunut somepäivitys, keskustelu toisen postauksessa, houkutteleva someprofiili tai esimerkiksi blogitekstisi. Kaikki nämä vaikuttavat mielikuvaan, joka sinusta luodaan. Sinulla on jo brändi, vaikket olisikaan sitä vielä rakentanut.
Asiantuntijabrändäys on luottamuksen, tunnettuuden ja ajatusjohtajuuden rakentamista oman alan asiantuntijana niissä verkostoissa ja alustoilla, jossa oma kohderyhmä on.
OMA PERSOONA PELIIN
Koska digiaikana korostuu erityisesti autenttisuus, pienet henkilöbrändit kiinnostavat jopa enemmän kuin suuret vaikuttajat.
On hyvä ymmärtää, että asiantuntija ilman henkilöbrändiä jää ”kuivaksi”, joten aitouttakin kaivataan. Tänä päivänä ei ketään kiinnosta täydellisyys ja siksi autenttisuus on hyvä muistaa kaikissa sisällöissä
KUKAAN MUU EI OLE SINÄ JA SE ON KILPAILUETUSI
Anna brändille kasvot, ääni ja persoona omien tarinoiden ja arvojen kautta.
Brändisi kasvaa tasapainossa tuottamalla sisältöä, joka ruokkii niin rationaalista kuin tunteellista puolta. Kun sinusta jää muistijälki ja tuot persoonaasi esille, on sinuun helpompi samaistua ja luottaa.
Hyvä sisältö vaikuttaa, vakuuttaa ja herättää tunteita. Paras markkinointi ei tunnu markkinoinnilta.
Kuitenkaan ”julkkikseksi” tai aamupalakuvien postaajaksi ole pakko ryhtyä, ellet sitten halua.
ASIANTUNTIJASTATUKSEN ANSAITSEMINEN
Brändiksi tullaan jakamalla pyyteettömästi omaa osaamistaan, tuomalla aitoa persoonaa esille, osallistumalla keskusteluihin, herättämällä keskusteluita, ottamalla kantaa ja aloittamalla dialogeja oman asiantuntijuuden tai arvojen ympäriltä.
Jos sinulla on ajatus, aihe ja asia jota haluat johtaa ja mistä haluat tulla tunnetuksi, varmista että sinulla on ihan oikeasti kalenterissa aikaa sen aiheen tiedon syventämiseen ja sen tiedon jakamiseen asiantuntijana.
Tee se mitä lupaat, lunasta se mitä sinulta odotetaan ja rakenna luottamusta jokaisessa kohtaamisessa.
HYVIN SUUNNITELTU, ON OSITTAIN TEHTY
Oman punaisen langan kirkastaminen on tärkeää, jotta sisällöistäsi ei tule niin sanottuja random- postauksia, jolloin syntyy ongelma ”kaikille kaikkea on kenellekään ei mitään”. Pidä kiinni tästä langasta, mutta muista jakaa myös kokemuksia ja mielipiteitä ajankohtaisista asioista ja kertoa tarinaasi.
Tee päätöksiä omasta sisältömissiostasi;
- Mitä itse haluat viestiä
- Mitä ET halua tuoda someen
- Mitä asiakkaasi haluavat nähdä
- Mitä asiakkaasi tarvitsevat
Muutamia ideoita asiantuntijaviestintään:
- Tulevat yrityksen tapahtumat ja ajankohtaiset uutiset
- Omat ammatilliset ajatukset
- Kannanotot ja ennustaminen koskien toimialaaa / palveluita tms
- Yleisimmät asiakkaan kysymykset ja ratkaisut niihin
- Kollegoiden / sinun onnistumiset / katsaukset / kuulumiset
Jos siis haaveilet kirjadiileistä, puhujakeikoista tai lyhyemmästä myyntisyklistä, suuremmasta keskikaupasta ja inboundista, kannattaa sinunkin aloittaa rakentaa luottamusta ja kasvattaa verkostoja sosiaalisissa kanavissa.
Mikäli tämä herätti mielenkiinnon sparrata tai kysyä lisää aiheesta, varaa kanssani Kasvuvartti.
Ja Social Selling valmennuksistani voit lukea täältä.